2013. szeptember 8., vasárnap

A személyiség...

"A személyiség freudi modelljét hallatlanul egyszerűen tanította meg nekem egy pszichológus munkatársam. Ösztön én, felettes én meg én? A legjobb, ha mindezt úgy képzeljük el, mint egy királyságot. Az én a király, a felettes én az arisztokrácia, az ösztön-én pedig a jobbágyok, a munkások meg a parasztok. Az ember dolga az, hogy egy életen keresztül egyensúlyozzon a munkások, a földművesek követelései és az arisztokrácia műveltsége között. Ha ugyanis a fennkölt, kulturált arisztokrácia túl nagy hatalmat kap, a parasztság és a munkásság föllázad, guillotine-ért kiált. Ha viszont valaki minden kedvezményt a munkásoknak ad, akkor az arisztokrácia elkezd senyvedni, a kultúra tönkremegy, és anarchia veszi kezdetét."

 Pál Feri: A szorongástól az önbecsülésig

Nincsenek megjegyzések: